Stichting DierenLot laat zien hoe je social media NIET inzet voor je bedrijf

in Social Media

Onlangs werd een rustig avondje op de bank voor TV weer eens verstoord door een veel te lange commercial van Stichting DierenLot. Zielige dierenfilmpjes gecombineerd met een voiceover die vraagt om de stichting te steunen, zodat we meer zielige dieren kunnen helpen. Prima doel, prima manier om nieuwe donateurs te werven. Daar hoor je me ook zeker niet over. Wel rees direct de vraag: wat kost zoiets nou en hoe kan een NGO een reclame die dusdanig lang is laten uitzenden. Zoals iedereen wel weet, is reclamezendtijd niet goedkoop, dus de vraag is in mijn ogen gerechtvaardigd.

Mijn vraag was dus eigenlijk vrij simpel: waar komt het geld om die spots te betalen vandaan? Bijval kreeg ik in de vorm van @MartinKollaard, die zich hetzelfde afvroeg. Hij geeft aan dat er reacties kwamen die erop neer kwamen dat een stichting goede deals met zenders kunnen regelen.

Allicht, goede deals. Een korting op het kopen van zendtijd voor NGO’s is niet vreemd in de mediawereld. Zeker niet. Maar zelfs met deze korting is het nog steeds een vrij prijzig spotje om uit te zenden. In een aantal tweets, die ondertussen reeds verwijderd zijn, probeert Stichting DierenLot het gebruik van zulke lange spots te rechtvaardigen.

@JerVoo wij willen in de toekomst steeds meer dierenhulporganisaties kunnen helpen. Dat kan alleen als wij nu investeringen doen. Gr Rick

@JerVoo De tvspots kosten inderdaad geld, maar leveren meer op! Wij helpen nu al ruim 300 organisaties en dat worden er steeds meer:)

Daarnaast verwijst Stichting DierenLot me ook nog naar een pagina op hun website, waarop ze aangeven waaraan het geworven geld wordt uitgegeven. Kortom, ik pakte de rekenmachine er even bij om te bekijken waar het geld aan werd uitgegeven. Een reeks tweets ging weer richting @DierenLot, om mijn resultaten duidelijk te maken.

Nog steeds veel vragen, weinig antwoorden. Legitieme vragen, maar de antwoorden van Stichting DierenLot liegen er niet om: ze zijn er niet blij mee aan de tand gevoeld te worden.

Toen ik ze daarop vroeg of ze wellicht een beetje op hun teentjes getrapt zijn, kwam er weer een reactie terug die er niet om liegt.

Een blokkade volgde.

Stichting DierenLot heeft het dus niet zo op mensen die de moeite nemen om hun stichting aan de tand te voelen. Mensen die zich afvragen waar het geld voor zulke enorme advertentiecampagnes vandaan komen, worden geheel onvriendelijke de deur gewezen. Dit zorgt natuurlijk weer voor alleen maar meer vraagtekens. Wat heeft deze stichting te verbergen? Als de gegevens op hun website kloppen, doen ze goede zaken. Ze steunen andere organisaties met het geld dat ze werven, om ervoor te zorgen dan Nederlandse dieren in nood kunnen worden geholpen. Waarom moet er dan zo moeilijk gedaan worden op het moment dat iemand kritisch kijkt naar de uitgaven van de stichting?

Dat de campagnes goed renderen zal waar zijn. Zeker. Maar ik begrijp niet dat wij, als gewone burger en misschien wel donateur, het zo maar moeten accepteren dat een groot deel van het geld dat we uitgeven aan goede doelen, wordt gestoken in werving van nieuwe fondsen. Dit betekent dat maar een klein deel van het geld bij de juiste personen terecht komt. Waarom zouden we dat willen?

Jeroen Voortman

Web developer sinds 2007, Magento developer sinds 2010. Altijd geïnteresseerd in nieuwe tools en technieken om websites en Magento webshops nog beter te maken. Heeft een (on)gezonde, wisselende interesse in social media. Praat soms ook best veel onzin.